Nous episodis de Backstage: Neil Shubin.
Nuevos episodios de Backstage: Neil Shubin.

El paleontòleg Neil Shubin i l’escriptora Luna Miguel, protagonistes de dos nous episodis de Backstage

15.01.24

La plataforma també estrena aquesta setmana dos documentals: l’inèdit Memòries d’un mar i El complex de Stradivarius, sobre el prestigiós lutier David Bagué.

Nous episodis de Backstage:

Neil Shubin i Luna Miguel

El 18 de gener, CaixaForum+ estrenarà dos nous episodis de la sèrie d’entrevistes Backstage protagonitzats pel paleontòleg i biòleg nord-americà Neil Shubin i per l’escriptora i poeta espanyola Luna Miguel. En aquesta sèrie original, professionals destacats de diferents àrees es troben als centres CaixaForum per parlar de la seva trajectòria, compartir les seves experiències i reflexionar sobre àmbits tan dispars com la moda, el cinema, la ciència, la música o el còmic, entre d’altres.

Neil Shubin és un paleontòleg, biòleg evolutiu i divulgador científic nord-americà conegut internacionalment per ser el codescobridor del Tiktaalik, un peix fòssil de 375 milions d’anys d’antiguitat. En aquest episodi de Backstage, Shubin parla sobre l’evolució i la història d’aquest animal ja extingit, el crani i les extremitats del qual proporcionen un vincle entre els peixos i les criatures vivents més antigues de la Terra.

La poeta, escriptora, editora i periodista Luna Miguel parla a Backstage sobre la literatura, el cos i la maternitat. Entre les seves últimes publicacions, hi trobem el poemari Un amor español (2023), l’assaig Llegir mata (2022) i el monòleg teatral Ternura y derrota (2021).

Estrena exclusiva: Memòries d’un mar

El 18 de gener, CaixaForum+ estrena en exclusiva el documental inèdit Memòries d’un mar (2023), la història d’un viatge al centre del que queda del mar d’Aral (Kazakhstan) replet de ciència, vivències, amistats, triomfs i algunes derrotes.

En aquest documental, dirigit per Laura Carrau Pascual, un equip de científics especialitzats en el cicle del carboni i en la seva implicació en el canvi climàtic viatgen a Kazakhstan per estudiar el laboratori viu més gran del món: el mar d’Aral. El que va ser el quart llac més gran del planeta ara és un desert, i els investigadors han dissenyat un estudi per avaluar si la seva dessecació implica l’emissió de milions de tones de carboni a l’atmosfera.

Al llarg de l’expedició, seran testimonis tant del retrocés d’un mar com de la memòria d’una família de tres generacions de dones que han patit les conseqüències d’aquest canvi. L’equip haurà esquivar moltes adversitats durant el camí que els portarà a l’inhòspit centre de l’antic llac.

Documental: El complex de Stradivarius

El llargmetratge documental El complex de Stradivarius (2013), dirigit per Josep Padró, arriba a CaixaForum+ el 18 de gener. La pel·lícula constitueix una història de recerca de l’excel·lència a través d’un lutier de prestigi internacional que ens obre la porta a un ofici desconegut.

Des del seu taller a Barcelona, David Bagué, un dels lutiers més destacats i talentosos del món, es lliura en cos i ànima a la construcció de violins amb un únic propòsit: assolir la transcendència que van aconseguir els violins d’Antonio Stradivari, coneguts com Stradivarius. El film segueix Bagué durant el procés de creació d’un violí, des que rep l’encàrrec inicial fins al moment crucial en què el músic prova l’instrument per primera vegada.

La pel·lícula reflexiona sobre el prestigi atemporal dels violins Stradivarius i sobre el paper de la lutieria contemporània en comparació amb els grans lutiers del passat. Hi participen, a més del mateix Bagué, personalitats com Ruggiero Ricci, que va ser un dels millors violinistes del segle XX i que va descobrir Bagué quan encara no era tan conegut; Jordi Savall, referent mundial en música i gran amic seu; Leonidas Kavakos, un dels millors violinistes actuals, o Abel Tomàs, violinista del Quartet Casals i encarregat de provar-ne els instruments.