Docs & Ciència: estrena de 10 documentals. Artificial Immortality.
Docs & Ciencia: estreno de 10 documentales. Artificial Immortality.

Deu documentals sobre ciència aterren aquesta setmana a CaixaForum+

08.01.24

Gener és «El mes d’homenatge al cinema mut», amb la programació de dos llargmetratges: Luces de la ciudad, l’obra mestra de Charles Chaplin, i The Artist, guanyador de cinc premis Oscar. També arriba a la plataforma el concert de dos llegendes del jazz: Chick Corea i Bobby McFerrin.

Docs & Ciència: estrena de 10 documentals

L’11 de gener aterra a CaixaForum+ una selecció de 10 llargmetratges documentals centrats en temàtiques relacionades amb la ciència, el cos humà o l’ecologia, i que conformen el programa Docs & Ciència, dut a terme gràcies a la col·laboració amb el festival DocsBarcelona.

En la selecció s’inclouen llargmetratges documentals contemporanis —realitzats entre el 2019 i el 2022— que aborden qüestions molt diverses:

Artificial Immortality (Ann Shin, 2021): La intel·ligència artificial (IA) ens pot permetre viure per sempre? La cineasta Ann Shin emprèn un viatge per explorar els últims avenços en IA i biotecnologia, amb científics i visionaris que preveuen un món «postbiològic», on els humans i les IA es fusionen.

Earth (Nikolaus Geyrhalter, 2019): Els humans mouen anualment milers de milions de tones de terra, amb pales, excavadores o dinamita. Nikolaus Geyrhalter observa persones en mines, pedreres i grans obres de construcció, en una lluita constant per apropiar-se del planeta.

De humani corporis fabrica (Lucien Castaing-Taylor i Verena Paravel, 2022): Aquest guardonat documental seleccionat al Festival de Canes aconsegueix obrir el cos humà al cinema, revelant la carn humana com un paisatge extraordinari.

The Mushroom Speaks (Marion Neumann, 2019): La pel·lícula explora les qualitats curatives i la capacitat de regeneració dels fongs, en un viatge que ens acosta a la vida dels paràsits, simbiòtics i descomponedors, i que ens ofereix idees tant d’interconnexió com de col·laboració.

All Light, Everywhere (Theo Anthony, 2021): Exploració de les històries compartides de càmeres, armes, policia i justícia. A mesura que les tecnologies de vigilància es converteixen en un element omnipresent de la vida quotidiana, la pel·lícula sondeja els biaixos inherents tant en la percepció humana com en la lent d’una càmera.

The Invisible Extinction (Steven Lawrence i Sarah Schenck, 2022): Mostra la labor extraordinària i les personalitats carismàtiques dels microbiològics reconeguts Martin Blaser i Gloria Dominguez-Bello, mentre s’esforcen per salvar la nostra microbiota, essencial per a la nostra supervivència.

Citizen Nobel (Stéphane Goël, 2020): Llargmetratge sobre el biofísic i Premi Nobel suís Jacques Dubochet, la vida del qual es veu transformada pel guardó, que el converteix en una figura pública d’un dia per l’altre.

All of Our Heartbeats Are Connected Through Exploding Stars (Jennifer Rainsford, 2022): Odissea èpica sobre com els humans i la natura es reconstrueixen i reneixen després d’una gran catàstrofe. La pel·lícula ens transporta des de les costes del Japó fins a una de les illes hawaianes, passant per llocs rarament vistos a milers de metres sota el nivell del mar.

Tukdam: Between Worlds (Donagh Coleman, 2022): Exploració pionera que, combinant perspectives científiques i espirituals, construeix un pont entre la vida i la mort. El film mostra com els cossos dels monjos budistes que moren en un estat de meditació avançat es mantenen amb vida i conservats durant dies, fins i tot setmanes, després de la mort mèdica.

Rebellion (Maia Kenworthy i Elena Sánchez Bellot, 2021): Intens thriller sobre Extinction Rebellion, un col·lectiu ecologista que es va fundar el 2018 i que apostava per l’acció directa i la desobediència civil. El film mostra per primera vegada els orígens del col·lectiu, la lluita d’egos, els ideals i el xoc generacional. Inspirador, dramàtic i trepidant.

El mes d’homenatge al cinema mut

CaixaForum+ dedica el mes de gener a retre un homenatge particular al cinema mut, amb dues obres separades per vuit dècades, però que tenen en comú l’absència de diàlegs: Luces de la ciudad (1931), l’obra mestra de Charles Chaplin, i The Artist (2011), del director francès Michel Hazanavicius, guanyadora de cinc premis Oscar, incloent-hi el de millor pel·lícula.

Des de l’1 de gener, i gràcies a la col·laboració amb A Contracorriente Films, es poden veure a la plataforma tots dos films. Luces de la ciudad, icònica pel·lícula dirigida i protagonitzada el 1931 per Charles Chaplin, narra la història d’un pobre vagabund, Charlot, que coneix una florista cega i se n’enamora.

The Artist, film dirigit pel francès Michel Hazanavicius el 2011 que va rebre diversos guardons i va tenir molt d’èxit, està ambientat en el Hollywood de finals dels anys vint, en el moment del trànsit del cinema mut al sonor. La pel·lícula narra la relació entre una antiga estrella del cinema mut (Jean Dujardin, que va guanyar l’Oscar a millor actor) i una jove actriu (Bérénice Bejo) amb molt d’èxit, quan el cinema silent va passar de moda i va ser reemplaçat pel sonor.

Concert: Chick Corea i Bobby McFerrin

L’11 de gener estarà disponible a la plataforma el concert que el llegendari pianista de jazz Chick Corea, mort el 2021, i el cantant nord-americà Bobby McFerrin van oferir el 2012 al festival Jazz à Vienne (França).

Constitueix el concert un eclèctic programa que fa palesa la química existent entre aquests dos músics i en el qual es combinen interpretacions d’obres que ells mateixos van compondre i memorables estàndards de jazz. En aquest programa impredictible i versàtil, la veu i els instruments d’aquestes dues llegendes del jazz proven els seus límits.