El mes d’Akira Kurosawa.
El mes de Akira Kurosawa.

Els samurais d’Akira Kurosawa irrompen aquesta setmana a CaixaForum+

30.10.23

Yojimbo i Mifune, el último samurái inicien el mes del mestre japonès a la plataforma. També destaquen l’estrena exclusiva del documental On Broadway, amb Hugh Jackman i Helen Mirren, com també els set nous concerts disponibles al canal del Palau de la Música.

El mes d’Akira Kurosawa

CaixaForum+ dedica cada mes a una figura important de la història del cinema i en projecta una de les pel·lícules més destacades juntament amb un documental que explora el seu univers creador. El novembre és el mes del cineasta japonès Akira Kurosawa (1910-1998), l’influent autor d’obres mestres com Rashomon (1950), Vivir (1952) o Los siete samuráis (1954).

Des de l’1 de novembre, i gràcies a la col·laboració amb A Contracorriente Films, es podran veure a la plataforma, d’una banda, el documental Mifune, el último samurái (Steven Okazaki, 2015), que aborda la vida i les pel·lícules del llegendari actor Toshirô Mifune, intèrpret fetitxe de Kurosawa. Narrat per Keanu Reeves, el documental inclou material d’arxiu molt rellevant i les intervencions de Martin Scorsese i Steven Spielberg, entre d’altres.

D’altra banda, també estarà disponible a CaixaForum+ una de pel·lícules de samurais més bones i més influents dirigides per Akira Kurosawa, Yojimbo (1961), que narra la història d’un samurai (Toshirô Mifune) que, al Japó feudal del segle XIX, arriba a un poblat on dues bandes de mercenaris lluiten entre si pel control del territori. Ben aviat el nouvingut demostra que és un guerrer invencible, per la qual cosa els caps de les dues bandes intenten contractar els seus serveis.

Documental exclusiu: On Broadway

Per primera vegada a Espanya i només a CaixaForum+, el 2 de novembre arriba a la plataforma el llargmetratge documental On Broadway (2019), dirigit per Oren Jacoby. Un repartiment d’estrelles narra la història de Broadway des de la dècada dels seixanta fins a l’actualitat: com s’ha adaptat i ha sobreviscut a les dificultats econòmiques i als canvis estructurals, gràcies a una aposta per la innovació, la inclusió, i a un equilibri complicat entre art i negoci.

A la pel·lícula hi participen llegendes del teatre i de la pantalla com Helen MirrenSir Ian McKellenHugh JackmanViola DavisJohn Lightgow o Christine Baranski, que ens guien entre els bastidors d’alguns espectacles icònics, com ara A Chorus Line o Hamilton.

Palau de la Música Catalana: Nous concerts i una sèrie documental

El 2 de novembre arriben nous continguts al canal del Palau de la Música Catalana a CaixaForum+set nous concerts i la sèrie divulgativa documental Perspectives musicals, que s’afegeixen al catàleg d’aquest canal melòman que ofereix continguts vinculats a l’oferta musical del Palau de la Música Catalana i l’Orfeó Català.

Perspectives musicals és una innovadora sèrie de divulgació musical que permet comprendre i enriquir l’experiència musical que ofereix el Palau de la Música Catalana. La sèrie, que consta de nou episodis breus, està dirigida a un públic melòman, però també és accessible per a totes les persones interessades en la música.

D’altra banda, els set concerts que des del 2 de novembre també estaran disponibles al canal són:

Mariana en sombras: Retrat de Mariana Pineda, la liberal granadina que va ser executada per les seves idees revolucionàries. Alberto García Demestres n’és el compositor; Antonio Carvajal, l’autor del llibret, i Alba G. Corral, la creadora de l’escenografia.

Rèquiem de Mozart: L’Orfeó Català presenta una atrevida i reeixida versió de l’última obra de Mozart amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, la direcció musical de Pablo Larraz i la direcció escènica i els textos de Pere Faura.

Mozart, Haydn, Beethoven: L’Orquestra Simfònica del Vallès presenta diverses tipologies fonamentals d’obres dels últims tres segles a Occident: l’«Obertura» de Les noces de Fígaro (W. A. Mozart); el Concert per a violoncel i orquestra núm. 1en do major (J. Haydn); i, finalment, la Simfonia núm. 8, en fa major, op. 93 (L. van Beethoven).

Francesco Tristano: El reconegut pianista luxemburguès presenta el seu disc On Early Music (2022), dedicat a la música antiga, que ens introdueix en un univers en què passat i present se superposen amb un gust exquisit i una amplitud enlluernadora de recursos.

Williams per sempre: El compositor Marc Timón ret un homenatge al veterà creador de bandes sonores John Williams en el qual inclou l’estrena absoluta d’una creació de Timón, The beacon, tribute to John Williams (2021).

Quartet Casals: Aquesta formació, una de les més destacades del panorama musical català, ofereix tres instantànies de la música de cambra: el Quartet de corda núm. 6, op. 20 (J. Haydn); el ,Quartet de corda núm. 10en la bemoll major, op. 118 (D. Xostakóvitx) i el Quartet de corda núm. 14, en re menor, D. 810, «La mort i la donzella» (F. Schubert).

Talaiot: Estrena mundial del concert per a piano i orquestra de Marco Mezquida. El pianista, molt vinculat a l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’ha escollida per presentar Talaiot, la seva òpera prima en termes simfònics.