Sleep No More, documental de producció pròpia de la Fundació ”la Caixa” amb la col·laboració del Gran Teatre del Liceu, que descobreix el fascinant procés creatiu de l’artista Jaume Plensa durant els preparatius i els assajos de l’òpera Macbeth.
Sleep No More, un documental de producción propia de la Fundación ”la Caixa” con la colaboración del Gran Teatre del Liceu que descubre el fascinante proceso creativo del artista Jaume Plensa durante los preparativos y los ensayos de la ópera Macbeth.

CaixaForum+ estrena Sleep No More, documental original que revela el procés creatiu del Macbeth de Jaume Plensa

08.06.23

Sleep No More mostra les bambolines de la preparació i els assajos previs de Macbeth, de Giuseppe Verdi, al Gran Teatre del Liceu, per endinsar els espectadors en el dia a dia de Plensa i de l’equip creatiu i tècnic (músics, coreògrafs, cantants, ballarins…) al llarg de nou mesos.

Aquest llargmetratge documental forma part de l’acord de col·laboració que el Gran Teatre del Liceu i la Fundació ”la Caixa” mantenen en el marc de la plataforma online CaixaForum+, que estrenarà demà la pel·lícula en exclusiva.

CaixaForum+ estrenarà demà en exclusiva Sleep No More, documental de producció pròpia de la Fundació ”la Caixa” amb la col·laboració del Gran Teatre del Liceu que descobreix el fascinant procés creatiu de l’artista Jaume Plensa durant els preparatius i els assajos de l’òpera Macbeth.

El mes de febrer passat, Jaume Plensa, un dels artistes més destacats del panorama internacional, estrenava al Gran Teatre del Liceu Macbeth, de Giuseppe Verdi, la seva primera òpera com a director escènic. Macbeth va ser la primera de les tres adaptacions de William Shakespeare en què va treballar Verdi, una òpera en la qual el compositor desenvolupa la seva maduresa en la combinació del bel canto clàssic amb un nou impuls dramàtic.

Tot i que Plensa havia participat abans com a escenògraf en diversos muntatges de La Fura dels Baus, aquesta era la primera vegada que s’encarregava de la direcció completa i en tots els aspectes no musicals d’una obra d’aquestes característiques: direcció escènica, escenografia i vestuari. Sleep No More constitueix l’apassionant relat de la trobada insòlita entre dos mons diferents, el de l’escultura i el de l’òpera, que conflueixen guiats per l’artista.

El documental mostra les bambolines i el dia a dia de la preparació i els assajos d’un muntatge d’aquesta envergadura, en què tots els participants han d’assumir el repte d’aconseguir una cosa molt especial: transferir al llenguatge operístic els somnis d’un artista plàstic.

Aquest documental de creació, produït per la Fundació ”la Caixa” en col·laboració amb el Gran Teatre del Liceu, permet descobrir com imagina Plensa Macbeth

—obra que ell mateix ha descrit com la pedra angular del seu imaginari artístic—, com s’emociona, com treballa i com viu tot aquest procés creatiu al llarg de nou mesos. El llargmetratge, de 67 minuts de durada, està dirigit per l’experimentat realitzador de documentals Pedro Ballesteros, que ja va abordar la figura de Jaume Plensa en una pel·lícula anterior, ¿Puedes oírme? (2020), que va guanyar el premi del públic en el festival DocsBarcelona i el premi a la millor pel·lícula en l’Arte Non Stop Film Festival de Buenos Aires.

Es tracta d’un documental de caràcter observacional que assumeix l’estructura de l’òpera de Verdi i es divideix en quatre actes o blocs diferents: els preparatius i les primeres trobades de Plensa amb els diferents col·laboradors; els primers assajos amb els músics, cantants i ballarins; el disseny i la construcció de l’escenografia i de tots els elements físics de l’òpera, i la seva integració en l’escenari principal del Liceu; i el compte enrere, els últims assajos i el gran dia de l’estrena.

L’estructura de Sleep No More intercala imatges de l’estrena de l’òpera amb escenes que mostren amb detall tots els preparatius. A més de Plensa, per tant, els altres protagonistes del documental són totes les persones que van fer que Macbeth fos possible: músics, cantants, coreògrafs, modistes, ballarins, il·luminadors, regidors, etc., així com els artistes que treballen als tallers de Plensa de Sant Feliu de Llobregat i Osca.

Al llarg de la pel·lícula apareixen personalitats com el reconegut mestre Josep Pons, director musical de l’òpera, que ja havia col·laborat abans amb Plensa en el muntatge que va fer La Fura dels Baus d’Atlàntida, de Manuel de Falla i Ernesto Halffter. El documental posa de manifest la complicitat entre Pons i Plensa en la manera de compartir l’imaginari i l’univers que envolta el Macbeth de Shakespeare i de Verdi.

També hi apareixen la dissenyadora i figurinista Nadia Balada, que col·labora amb l’artista en el disseny del vestuari; el prestigiós coreògraf Antonio Ruz; Leo Castaldi, jove director d’escena que ja té una trajectòria important; i per descomptat, els cantants que van interpretar Macbeth i Lady Macbeth, dues de les veus dramàtiques més sòlides del moment: el baríton Luca Salsi i la soprano Sonra Radvanovsky.

Sleep No More forma part de l’acord de col·laboració que el Gran Teatre del Liceu i la Fundació ”la Caixa” mantenen en el marc de la nova plataforma online CaixaForum+. El documental, la producció del qual és a càrrec de la productora BAS (Broadcaster Audiovisual Services), és un dels nombrosos continguts originals d’aquesta plataforma gratuïta centrada en la difusió cultural i científica, i llançada per la Fundació ”la Caixa” a finals del 2022. Dins d’aquest acord de col·laboració, CaixaForum+ inclourà al seu catàleg les gravacions d’algunes de les produccions operístiques més rellevants que es presenten cada temporada al Gran Teatre del Liceu, entre altres continguts. Actualment ja es pot gaudir a la plataforma d’algunes de les òperes més destacades que s’han estrenat al Gran Teatre del Liceu els últims anys, com Aida, Norma o Rigoletto. D’altra banda, la plataforma Liceu+ també incorporarà el documental a la seva oferta de manera temporal en el futur.