Documental: Miró íntim

Un documental que mostra el Miró més íntim, títol destacat de la setmana a CaixaForum+

17.04.23

La plataforma també acull l’estrena exclusiva d’una pel·lícula de culte sobre el món de la moda i diverses recomanacions

per a la Diada de Sant Jordi.

Documental: Miró íntim

Al llarg de la seva vida, Joan Miró va conservar obres, dibuixos i esbossos que li permetien mantenir un contacte emocional amb la seva obra i teixir vincles amb la seva família. Així, va dedicar i va regalar obres a la seva dona, Pilar Juncosa; a la seva filla, Dolors Miró, i, amb els anys, als seus nets, David, Emili, Joan i Teo.

Amb l’arribada d’un nou dipòsit de 59 obres pertanyents a la família, s’inicia el procés de recerca i concepció de l’exposició Miró. El llegat més íntim, que obre una porta al Miró més personal. Mentre assistim al procés de creació de l’exposició, el film Miró íntim, dirigit per Meritxell Colell i Jordi Morató, proposa un viatge a través dels espais de treball i vida de l’artista, dels records del seu net Joan Punyet i de fotografies i correspondències entre el mateix Miró i la seva família. El documental, una producció de la Fundació Joan Miró amb la col·laboració de la Fundació ”la Caixa”, estarà disponible a la plataforma a partir del 20 d’abril.

Qui êtes-vous, Polly Maggoo?

CaixaForum+ estrena el 17 d’abril una de les pel·lícules sobre moda més icòniques de tots els tempsQui êtes-vous, Polly Maggoo? (1966), que Jean Paul Gaultier definia recentment com la seva «bíblia».

El fotògraf nord-americà William Klein va obtenir el premi Jean Vigo amb Qui êtes-vous, Polly Maggoo?, el seu primer llargmetratge de ficció. Per a un programa de televisió, un periodista (Philippe Noiret) entrevista la top model Polly Maggoo (Dorothy McGowan), de la qual està enamorat el príncep hereu del petit país de Borodine.

Utilitzant l’animació, els números musicals i la foto fixa, el film de Klein fa una crònica àcida de la realitat de les models i els mitjans de comunicació que encara continua sent vàlida actualment. Qui êtes-vous, Polly Maggoo? constitueix una sàtira elegant del món de la moda a través del retrat glamurós i grotesc de la seva protagonista, una jove originària de Brooklyn, model d’èxit a París, que es converteix en el tema central del programa de televisió Qui és vostè? Aquesta autèntica pel·lícula de culte, avançada trenta anys al seu temps i de difícil accés per al públic general, estarà disponible a la plataforma només durant una setmana, del 17 al 23 d’abril.

El 23 de abril serà també l’últim dia que es podran veure els deu documentals sobre moda que constitueixen la programació de Moritz Feed Dog a la plataforma.

Documental: Hidden Letters

El 20 de abril, i amb motiu de la cita anual amb la Diada de Sant Jordi, CaixaForum+ estrenarà el documental Hidden Letters (2022), dirigit per Violet Du Feng i seleccionat per a la 95a edició dels Oscars. Durant segles, les dones a la Xina van ser forçades a matrimonis opressius i se’ls va prohibir aprendre a llegir i a escriure. Per lluitar contra això, van desenvolupar i van compartir un llenguatge secret entre elles, anomenat nushu. Escrites en forma de poemes i cançons amb plomes de bambú en ventalls i mocadors de paper, aquestes «cartes ocultes» van unir generacions de dones xineses en un sistema clandestí de germanor, supervivència i esperança.

Abraçant passat i present, Hidden Letters segueix dues dones xineses connectades per la fascinació que senten pel nushu i el desig de protegir-ne el llegat. A Jiangyong, la Hu Xin treballa com a guia del Museu del Nushu i aspira a dominar aquesta escriptura antiga després de la ruptura del seu matrimoni. A Xangai, la Simu és una apassionada de la música i el nushu, però les perspectives matrimonials amenacen de posar fi als seus estudis de totes dues disciplines.

Recomanacions per a la Diada de Sant Jordi

Entre els continguts disponibles a CaixaForum+, la temàtica literària d’alguns els fa especialment recomanables per celebrar la Diada de Sant Jordi, que, com cada any, tindrà lloc el 23 d’abril. Entre els continguts literaris recomanats i disponibles a la plataforma, destaquen:

Arxiu de creadors: Els escriptors Rosa Montero i Antonio Muñoz Molina són els protagonistes de sengles episodis d’aquest projecte audiovisual ideat per conservar i transmetre el llegat de les persones més valuoses de la cultura espanyola. En els seus episodis respectius, Montero i Muñoz Molina conversen sobre la seva vida i la seva obra al llarg d’extenses i profundes entrevistes d’una durada de prop de deu hores.

A peu de pàginaAlicia Giménez Bartlett, Manuel Rivas o Luis Alberto de Cuenca són alguns dels prestigiosos autors convidats a A peu de pàgina. En aquesta sèrie documental, prestigioses figures del panorama literari expliquen quina va ser la novel·la que els va marcar per sempre i que els va animar a dedicar-se a la literatura.

De lo urbano y lo rural: En aquesta sèrie documental, els escriptors María Sánchez i Miqui Otero emprenen un viatge que recorrerà part del territori espanyol. Coneixerem en primera persona els llocs i les històries que han quedat capturats a les pàgines més brillants de la nostra literatura. Els diversos episodis presenten autèntics convidats de luxe com ara Marta SanzElena MedelBernardo Atxaga o Santiago Lorenzo, entre molts altres escriptors.