Philippe Parreno, fotograma de La Quinta del Sordo, 2021.
Philippe Parreno, fotograma de La Quinta del Sordo, 2021.© Andrea Rossetti. Col·lecció d’Art Contemporani Fundació ”la Caixa”

Fora de marc. Obres de Rineke Dijkstra i Philippe Parreno

03.09.24

En aquesta exposició es presenten dues obres de Rineke Dijkstra i Philippe Parreno de la Col·lecció d’Art Contemporani de la Fundació ”la Caixa” que interpreten Goya i Rembrandt i proposen dues aproximacions diferents a l’experiència d’una obra d’art.

Aquesta mostra ofereix una mirada i un acostament inèdit a l’art del passat a partir de la interacció amb el públic. Recentment, la Fundació ”la Caixa” ha adquirit per a la seva Col·lecció d’Art Contemporani dues obres audiovisuals que permeten una aproximació inèdita a les pintures negres de Goya i a La ronda de nit de Rembrandt.

Night Watching de Rineke Dijkstra (2019) és una videoinstal·lació que registra els comentaris de diferents persones mentre observen La ronda de nit de Rembrandt, sense que mai arribem a veure-la. En aquesta obra, unes estudiants intenten dilucidar si l’artista va pintar l’única dona del quadre amb el rostre de la seva dona, Saskia, i veiem també empresaris japonesos parlant del potencial d’aquesta obra d’art per al turisme.

A Rineke Dijkstra no sols li interessa el que diuen sinó també com ho diuen, de manera que els espectadors «veuen» la pintura a través dels rostres, la gesticulació i els comentaris de les persones que la miren. D’altra banda, La Quinta del Sordo de Philippe Parreno (2021) és una pel·lícula immersiva que ens duu a la casa on Goya va crear les seves pintures negres. La instal·lació audiovisual —que el mateix Parreno ha anomenat «pel·lícula de ciència-ficció»— recrea un espai que ja no existeix. S’hi poden sentir els sons provinents de l’exterior i com crepita la flama amb què l’artista ha il·luminat les pintures, cosa que fa que la persona que les observa s’hi acosti a menys d’un pam.

• Comissariat: Nimfa Bisbe, directora de la Col·lecció d’Art Contemporani de la Fundació ”la Caixa”
  • Organització i producció: Fundació ”la Caixa”