Un grup de visitants contempla els nous fòssils del 'Patagotitan mayorum'.© David Campos. Fundació "la Caixa"

CosmoCaixa amplia l’exposició «Dinosaures de la Patagònia» amb 5 ossos originals del 'Patagotitan mayorum'

15.04.24

L’exposició Dinosaures de la Patagònia mostra al Museu de la Ciència CosmoCaixa cinc ossos originals que pertanyen a l’espècie Patagotitan mayorum. En concret, els visitants podran observar un fèmur, una escàpula, un húmer, un cúbit i un radi d’aquest gegantí dinosaure, que va mesurar 38 metres i va pesar 77 tones.

L’exposició Dinosaures de la Patagònia, creada pel Museo Paleontológico Egidio Feruglio (MEF) i exhibida per primera vegada a Europa al Museu de la Ciència CosmoCaixa, s’ha ampliat amb cinc restes originals del Patagotitan mayorum. Es tracta d’holotips, és a dir, exemplars originals a partir dels quals es va determinar la descripció d’aquesta espècie de dinosaures, el més gran trobat fins avui.

Dos visitants passegen per sota del 'Patagotitan mayorum'.
© Fundació "la Caixa"

Aquests fòssils únics al món, trobats a la Patagònia el 2012, van permetre estudiar aquesta criatura del cretaci i calcular-ne la mida. Quan es treballa amb espècies extintes, s’utilitzen dos tipus de tècniques per obtenir aquestes dates: d’una banda, les relacions entre el pes i el diàmetre de l’húmer i el fèmur, i d’altra banda, el càlcul del volum sobre la base d’una imatge tridimensional de l’esquelet, més l’agregat hipotètic de teixit tou. En el cas del Patagotitan es van utilitzar les dues tècniques, amb les quals es va concloure que els exemplars d’aquesta espècie, que va habitar la Terra fa 101 milions d’anys, podrien mesurar 38 metres de llarg i tenir un pes de 77.000 quilos.

El bon estat de conservació dels ossos i la quantitat de restes trobades van permetre conèixer bé l’anatomia d’aquest dinosaure, cosa que ha fet possible analitzar l’evolució del grup dels titanosaures de manera més fonamentada.

Èxit de públic

Des de l’estrena de l’exposició el 26 d’octubre de 2023 al Museu de la Ciència CosmoCaixa, més de 486.000 visitants han pogut conèixer de prop els diferents tipus de dinosaures que van habitar la Patagònia fa més de 200 milions d’anys a través de rèpliques a mida real de 13 espècies d’aquests animals. La mostra dona valor a l’enorme diversitat que caracteritzava els dinosaures d’aquesta part del món: carnívors, herbívors, carronyers, caçadors, bípedes, quadrúpedes, amb plomes o sense elles…, tots tenen la seva representació a l’exposició.

Una de les estrelles de l’exposició és la rèplica d’un exemplar del dinosaure patagó més gran conegut, el Patagotitan mayorum. Els visitants poden caminar entre les seves enormes potes i conèixer, entre altres coses, com es va descobrir aquest herbívor i alguns detalls sobre les seves característiques, com ara que necessitava menjar 129 kg de plantes al dia i que podia viure al voltant de 50 anys.

«Dinosaures de la Patagònia mostra ara dos fèmurs originals del major dinosaure conegut.© David Campos. Fundació "la Caixa"
Imatge de la rèplica de 'Patagotitan mayorum' al Museu de la Ciència Cosmocaixa.© David Campos. Fundació "la Caixa"

Després de passar per Barcelona, on es podrà veure fins al 2 de juny, l’exposició seguirà el seu camí cap a CaixaForum Madrid, on es podrà visitar a partir del 18 de juliol.

Activitats complementàries a l’exposició

El Museu de la Ciència CosmoCaixa ha programat diverses activitats per enriquir l’experiència dels visitants interessats en la temàtica de l’exposició. Entre elles, el taller d'il·lustració científica amb Joan Miquel Bennasar Mas; la nit al museu «Dormint entre dinosaures»; la projecció al Planetari Dinosaures, una història de supervivencia; o les experiències «Dinokids», «Dia juràssic» i «Petits paleontòlegs», pensades per a que el públic pugui gaudir d’un dia complet al Museu de la Ciència CosmoCaixa combinant diferents activitats amb una única entrada. A més, com és habitual, de la visita comentada i les visites familiars «Rere les petjades del Patagotitan» i «Gegants del passat».

Última actualització: 15 abril 2024 | 13:08