Eudald Carbonell, paleoantropòleg.© Fundació "la Caixa"

El paleoantropòleg Eudald Carbonell dissertarà a CosmoCaixa sobre el destí de l’espècie a través de l’evolució d’Homo sapiens

20.02.24

La Fundació ”la Caixa” presenta el 28 de febrer a les 19 h, al Museu de la Ciència CosmoCaixa, la conferència «Humanitat i futur», a càrrec d’Eudald Carbonell, paleoantropòleg especialitzat en els estudis sobre l’evolució d’Homo sapiens i vicepresident de la Fundación Atapuerca.

Es tracta d’una conferència que organitza la Fundació ”la Caixa” en col·laboració amb la Fundación Atapuerca. L’eminent paleoantropòleg Eudald Carbonell farà un recorregut per l’evolució d’Homo sapiens, posant especialment l’accent en determinats punts clau com ara la consciència crítica de l’espècie, la pèrdua de biodiversitat, la pressió de la superpoblació o les transformacions tecnològiques. A través d’una anàlisi de les adaptacions biològiques que caracteritzen la nostra espècie i de les complexitats culturals que ens distingeixen, intentarà donar forma a l’avenir que ens espera.

Carbonell aprofundirà en conceptes com la selecció natural, la diversitat genètica o l’ètica tecnològica per establir una visió més clara del nostre destí com a espècie. Així mateix, l’expert analitzarà les implicacions científiques que hi ha darrere la pressió demogràfica i la relació que té amb la sostenibilitat ambiental. D’aquesta manera, els amants de la ciència que s’acostin a CosmoCaixa tindran l’oportunitat d’explorar el futur a través de la lent de l’evolució.

La contribució de Carbonell a l’evolució humana

El cèlebre arqueòleg, paleontòleg i antropòleg espanyol ha contribuït significativament a la investigació sobre l’evolució humana a través dels seus treballs en jaciments importants, com el d’Atapuerca, en Burgos. Les investigacions de Carbonell s’han centrat a entendre com els homínids han evolucionat a al llarg de milions d’anys, examinant fòssils i eines que ofereixen pistes sobre els canvis en l’anatomia, el comportament i les habilitats dels nostres ancestres.

A través dels seus descobriments a Atapuerca, on s’han trobat alguns dels fòssils més antics i significatius d’Europa, Carbonell i el seu equip han pogut oferir noves perspectives sobre l’evolució del gènere Homo. El paleoantropòleg ha advocat per una visió de l’evolució humana que destaca la importància de la cultura i la tecnologia, a més de la biologia, en el desenvolupament de la nostra espècie. Mentre que la teoria de l’evolució de Darwin proporciona el marc general per entendre com canvien les espècies al llarg del temps, les investigacions d’Eudald Carbonell han aprofundit en la comprensió específica de l’evolució humana, destacant la interacció entre biologia, cultura i tecnologia en el desenvolupament de la nostra espècie.

Cicle dedicat als grans de la ciència

Aquesta sessió forma part del cicle Grans de la ciència, amb el qual la Fundació ”la Caixa” acull al Museu de la Ciència CosmoCaixa personalitats il·lustres de la ciència que han assolit fites importants o han fet descobriments excepcionals per a la humanitat. A cadascuna de les sessions, els visitants que s’acostin al museu podran explorar, escoltant els noms més destacats de la ciència, els aspectes més rellevants i fascinants de la ciència contemporània. És una oportunitat única per conèixer aportacions i descobriments extraordinaris. Els espectadors podran accedir al coneixement sobre l’univers i el nostre planeta, sobre la matèria i la vida, sobre l’evolució o sobre qualsevol altre estudi que ens ajudi a respondre les grans preguntes de la ciència guiats pels seus protagonistes.

Aprofitant la conferència del paleantropòleg, el Museu de la Ciència CosmoCaixa oferirà una visita comentada, a les 18 h, a l’àmbit Evolució de la Sala Univers, la seva sala permanent, on es descobrirà com ha anat evolucionant la vida a la Terra, des del seu origen fins avui i quina forma ha anat predominat per selecció natural, seguint diferents estratègies fins a arribar al desenvolupament de la intel·ligència, l’estratègia adaptativa que ha proporcionat a l’ésser humà la capacitat de començar a entendre l’univers. La visita inclourà l’explicació dels mòduls dedicats a l’evolució dels homínids, comentant aspectes com el bipedisme, l’ús d’eines, el domini del foc, els rituals fúnebres o la intel·ligència.