Retrat de la Donna Strickland, premi Nobel de Física 2018.© Fundació ”la Caixa”

13 març de 2024

Barcelona19:00Presencial

CosmoCaixa emprèn un viatge al cor de la física làser sota el guiatge de la premi nobel Donna Strickland

Museu de la Ciència CosmoCaixa | c/ Isaac Newton, 26

Afegir-ho als meus esdeveniments

La Fundació ”la Caixa” presenta al Museu de la Ciència CosmoCaixa una conferència magistral de la doctora Donna Strickland, guardonada amb el Premi Nobel de Física el 2018. Amb el títol Les meravelles dels polsos de llum ultraràpids, Strickland revelarà el potencial dels centellejos de llum a escala de femtosegons i compartirà amb el públic assistent les seves últimes investigacions, que han revolucionat el camp de la física.

El Museu de la Ciència CosmoCaixa acollirà el pròxim 13 de març una conferència de Donna Strickland, premi nobel de física el 2018 i Medalla d’Or del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) el 2023. Strickland oferirà la xerrada Les meravelles dels polsos de llum ultraràpids, emmarcada en el cicle Grans de la Ciència. Es tracta d’una ocasió inexcusable per entendre el camp de la física làser i les seves aplicacions en àmbits com la medicina.

Pionera en la recerca del làser

Donna Strickland és catedràtica del Departament de Física i Astronomia de la Universitat de Waterloo (Ontario, Canadà) i pionera en la recerca en el camp del làser. El 2018 va ser guardonada amb el Premi Nobel de Física per haver desenvolupat una tècnica per generar polsos òptics ultracurts i d’alta intensitat, una recerca que va dur a terme juntament amb Gérard Mourou i Arthur Ashkin. D’aquesta manera, es va convertir en la tercera dona a aconseguir-ho en aquesta disciplina després de Marie Curie el 1903 i Maria Goeppert-Mayer el 1963. Aquest avenç va obrir un ampli ventall d’aplicacions pràctiques que han transformat sectors industrials i mèdics. Per exemple, la seva recerca ha permès la realització de talls precisos en la indústria i la cirurgia refractiva làser en medicina.

Strickland compartirà el seu últim descobriment

A la seva conferència, que se celebrarà al Museu de la Ciència CosmoCaixa a les 19 hores, Strickland guiarà el públic a través d’un apassionant recorregut per comprendre com es poden generar centellejos de llum d’una intensitat i una brevetat extraordinàries, de l’ordre de femtosegons (un segon dividit en mil bilions de parts).

Durant la sessió, la coneguda científica també compartirà la seva troballa més recent: en alterar la manera en què la llum es difon o la intensitat del làser, aquests tipus de llum canvien de forma notable. El públic assistent descobrirà a què es deu aquest fenomen i per què és tan rellevant. Demostrarà que aprofitar millor la potència del làser pot ser essencial per avançar en tecnologies com la cirurgia ocular amb làser, la recerca en física de partícules, la microscòpia, l’anàlisi de mostres biològiques o el desenvolupament de fonts de rajos X.

Una dona influent i tota una inspiració

Donna Strickland no és només una científica destacada per les seves contribucions revolucionàries en el camp de l’òptica i la física làser, sinó també una font d’inspiració com una de les poques dones que ha rebut el Premi Nobel de Física.

Nascuda el 1959 a Ontario, Canadà, Strickland es va llicenciar en Enginyeria a la Universitat de McMaster per després endinsar-se en el món de la física làser a la Universitat de Rochester, Nova York. Va ser aquí on, juntament amb Gérard Mourou, va desenvolupar una tècnica revolucionària coneguda com a amplificació de polsos breus de llum (CPA per la sigla en anglès). Al llarg de la seva carrera, Strickland ha treballat al National Research Council del Canadà, al Laboratori Nacional Lawrence Livermore i a la Universitat de Princeton (Estats Units). El 1997 es va incorporar a la Universitat de Waterloo, on actualment és professora al Departament de Física i Astronomia. El seu Grup de Làser Ultraràpid desenvolupa sistemes làser d’alta intensitat per a investigacions d’òptica no lineal.

Strickland és fellow de l’Optical Society i doctora honoris causa per nombroses universitats. És membre honorari de l’Acadèmia Canadenca d’Enginyeria i de l’Institut de Física. Va ser presidenta, el 2013, de la Societat Americana d’Òptica (OSA) i és membre actual d’aquesta societat, de la Royal Society del Canadà i de la Societat Internacional d’Òptica i Fotònica (SPIE). Ha rebut, entre d’altres, el Premi de Recerca Sloan, el Premier’s Research Excellent Award, l’Academic Cottrell Award, el Golden Plate de l’Academy of Achievements i la Medalla d’Or del CSIC, a més del Premi Nobel de Física.

Un cicle sobre els grans noms de la ciència

Aquesta conferència forma part del cicle Grans de la Ciència, amb el qual la Fundació ”la Caixa” acosta al públic el treball de figures eminents del món científic les contribucions i les troballes de les quals han marcat un abans i un després en el coneixement humà. Durant aquestes conferències, les persones que visitin el museu tindran l’oportunitat de submergir-se en els descobriments més transcendentals i apassionants de la ciència moderna sota el guiatge d’algunes de les personalitats més il·lustres de l’àmbit científic.

Es tracta d’una ocasió excepcional per aprofundir en les innovacions i les contribucions més notables dels últims anys. Avenços amb els quals s’ha ampliat la comprensió de l’univers i del nostre planeta, dels elements i de la vida, dels processos evolutius o de qualsevol altra recerca científica que aporti llum sobre els enigmes més transcendentals de la ciència, tot plegat explicat en primera persona pels seus protagonistes.

Aprofitant la conferència de l’enginyera física Donna Strickland, el Museu de la Ciència CosmoCaixa oferirà la visita comentada Elles en la ciència (18 h) a la Sala Univers, la seva sala permanent, en la qual es repassaran els descobriments científics duts a terme per científiques al llarg de la història, posant en valor els seus èxits i analitzant el paper, moltes vegades invisibilitzat, d’aquestes investigadores en l’avenç de la societat.

Última actualització: 01 març 2024 | 11:15