Una visitant utilitza la composing machine per crear la seva pròpia melodia.
Una visitant utilitza la composing machine per crear la seva pròpia melodia.© Fundació ”la Caixa”

MateMiFaSol. Un viatge sonor del caos al cosmos

Vàries ciutats

03.09.24

Un recorregut altament interactiu ens fa conèixer les matemàtiques que regeixen els patrons musicals, mentre descobrim elements com la sonoritat de la natura o la música de la matèria.

En la música —art emotiu per antonomàsia—, si ens deixem guiar per la racionalitat ens trobem amb les matemàtiques, la mare de totes les ciències. Les matemàtiques estan presents en tots els aspectes de la música, des de la física del so fins a l’elaboració d’instruments, des dels patrons rítmics fins a l’harmonia tonal, i en tots els estils.

Una relació estreta que comprendrem millor gràcies a aquesta exposició, que constitueix un viatge iniciàtic per la música a través de les matemàtiques. La mostra està organitzada en set àmbits, com les notes de l’escala diatònica, unes notes que, acolorides per la música d’Aleksandr Skriabin i del seu Prometeu: El poema del foc, ens obriran les portes del silenci —el 0— per arribar a la música del cosmos —el ∞—, passant pel so mínim audible per als humans, el monocordi, la primera òpera o la zoomusicologia.

La mostra té un caràcter eminentment interactiu perquè els visitants puguin comprendre els lligams que uneixen totes dues disciplines mentre visualitzen les ones que genera la vibració d’una corda, imiten el timbre de diferents instruments o juguen amb diversos timbres, notes i ritmes per generar un so harmònic.

• Concepció i producció: Fundació ”la Caixa”
  • Assessoria científica: Magda Polo i Carlos Calderón